| Głównym celem wszystkich zajęć organizowanych przez Szkołę Podstawową nr 1 w Pszowie, dla swoich uczniów, w ramach projektu nr POKL.09.01.02-24-199/08-00 w pierwszym i drugim kwartale 2009 roku było wyrównywanie szans młodzieży z małego miasteczka, głównie z środowiska robotniczego, poprzez aktywne uczestnictwo w realizacji zadań z zakresu: kultury, sportu, przedmiotów ścisłych i ekologii. W pierwszym i drugim kwartale 2009 roku zajęcia pozalekcyjne realizowane były w ramach dwóch zadań: - Dodatkowe zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze oraz specjalistyczne służące wyrównywaniu dysproporcji, - Dodatkowe zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne ukierunkowane na rozwój kompetencji kluczowych. W ramach pierwszego zadania w pierwszym kwartale 2009 roku odbyły się następujące zajęcia: - Kółko „Szkoła nasz wspólny dom” - Kółko teatralne - Kółko sportowe - Koło fotograficzno – redakcyjne (kółko fotograficzne oraz kółko młodych dziennikarzy) Drugie zadanie natomiast było realizowane w formie zajęć: - Kółko „Myślimy lepiej - pracujemy sprawniej” - Zajęcia z Kółka majsterkowicza Zajęcia z Kółka teatralnego miały na celu rozwijanie u uczniów twórczej aktywności, kształtowanie poprawnej dykcji poprzez gimnastykę narządów artykulacyjnych, ćwiczenia oddechowe oraz kształtowanie właściwej modulacji i tempa wypowiedzi. W ramach zajęć „Szkoła nasz wspólny dom” zorganizowano cykl spotkań mających na celu bliższe poznanie się uczniów oraz wzmocnienie więzi pomiędzy wszystkimi uczestnikami zajęć. W tym celu przeprowadzono szereg gier i zabaw psychologiczno – integrujących. Zajęcia z Kółka sportowego opierały się na tematycznych grach i zabawach ruchowych, których celem było stymulowanie i wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dzieci, rozwijanie ich zainteresowania aktywnością ruchową oraz kształtowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych. Zajęcia z Kółka fotograficznego pozwoliły dzieciom poznać podstawowe pojęcia związane z fotografią i funkcjami aparatów cyfrowych, zajęcia z Kółka młodych dziennikarzy natomiast pozwoliły uczniom zapoznać się z głównymi źródłami informacji oraz gatunkami wypowiedzi literackiej. W ramach zajęć „Myślimy sprawniej - pracujemy lepiej” podjęto działania mające na celu rozwijanie matematyczno – przyrodniczych zdolności uczniów, poprzez wdrażanie zabaw matematycznych w postaci łamigłówek, labiryntów, zagadek czy kwadratów magicznych. Zajęcia z Kółka majsterkowicza miały na celu kształtowanie i rozwój postawy poznawczej i twórczej, rozwój umiejętności manualnych uczniów oraz ich zainteresowań technicznych. Warto podkreślić, iż dzieci bardzo chętnie, systematycznie oraz z wielkim zaangażowaniem brały udział we wszystkich zajęciach pozalekcyjnych. W pierwszym kwartale 2009 roku dokonano także zakupu i montażu 2 tabliczek informacyjnych, opracowanych zgodnie z wytycznymi w zakresie promocji PO KL. Dodatkowo zakupiono 250 sztuk naklejek z logo, którymi oznakowano zakupione pomieszczenia, sprzęt oraz pozostałe wyposażenie. Informacja o realizowanym projekcie oraz o uzyskanym wsparciu z EFS w ramach PO KL została umieszczona na stronie Urzędu Miasta w Pszowie oraz została wyemitowana w wiadomościach lokalnej telewizji TVT. Przed rozpoczęciem realizacji projektu wszyscy uczestnicy projektu, zarówno personel projektu, jak i rodzice dzieci objętych zajęciami, zostali poinformowani o współfinansowaniu realizowanego projektu z EFS w ramach PO KL. W drugim kwartale 2009 roku w ramach zadania pierwszego zorganizowano następujące zajęcia: - Kółko teatralne - Koło fotograficzno – redakcyjne (kółko fotograficzne oraz kółko młodych dziennikarzy) - Kółko sportowe - Kółko „Szkoła nasz wspólny dom” Drugie zadanie natomiast było realizowane w ramach następujących zajęć: - Kółko „Myśli lepiej – pracujemy sprawniej” - Kółko młodego majsterkowicza - Zorganizowanie wycieczki do planetarium i ZOO W ramach zajęć obejmujących Kółko teatralne prowadzono m. in: ćwiczenia z dykcji, wymowy wyrazów, zasad wymowy głosek ą i ę, ćwiczenia dramowe i choreograficzne. Dodatkowo członkowie kółka wraz z opiekunem wzięli udział w warsztatach teatralnych prowadzonych przez zawodowego aktora. Na zajęciach Kółka młodych dziennikarzy zapoznano uczniów z gatunkami wypowiedzi literackiej (m. in. wywiad, reportaż, ankieta) oraz przeprowadzono ćwiczenia w zakresie pracy ze słownikami (m. in. ortograficznym, poprawnej polszczyzny i języka polskiego). W ramach Kółka fotograficznego doskonalono już nabyte umiejętności fotografowania wraz z kształtowaniem rozwoju intelektualnego uczniów, wrażliwości estetycznej oraz umiejętności krytycznej samooceny. Na zajęciach Kółka „Szkoła nasz wspólny dom” realizowano zabawy tematyczne, związane z integracją, m. in: „Jesteśmy zgranym zespołem”, „Jak być dobrym kolegą, dobra koleżanką?” W ramach Kółka sportowego realizowano zadania z zakresu m.in.: gier i zabaw ruchowych oraz orientacyjno – porządkowych, lekkiej atletyki, gimnastyki, mini siatkówki, mini koszykówki, mini piłki ręcznej, mini piłki nożnej, tenisa stołowego oraz sportów zimowych. W drugim kwartale na zajęciach Kółka „Myślimy lepiej – pracujemy sprawniej” prowadzono ćwiczenia z zakresu planowania podróży, korzystania z przewodników i informatorów turystycznych, rozkładu jazdy pociągów oraz mapy. Przeprowadzono także ćwiczenia z zakresu zagadnień matematyczno – przyrodniczych oraz zajęcia „Jestem świadomym użytkownikiem roweru”, zapoznające uczniów z budową roweru. W trakcie zajęć z Kółka młodego majsterkowicza uczniowie zapoznali się z warsztatem tkackim oraz ze sposobami łączenia obwodów elektrycznych i elektronicznych, z pomocą zakupionych zestawów elektrycznych, elektronicznych oraz krosna. W ramach zajęć zorganizowano także wycieczkę do planetarium oraz ZOO. W drugim kwartale wszyscy uczestnicy projektu, zarówno personel projektu, jak i rodzice dzieci objętych zajęciami, zostali poinformowani o współfinansowaniu realizowanego projektu z EFS w ramach PO KL. | |